Cukkini hatása

A cukkini hatása a szervezetre igazán jelentős, bár hazánkban évszázadokra visszamenően nincs jelen a népi gyógyászatban. A cukkiniakárcsak a burgonya, kukorica, sütőtök, paradicsom vagy paprika – Amerikából került Európába. A spanyol hódítóknak köszönhetjük ezt is. Hazánkban igazán kedvelt zöldséggé csak az utóbbi néhány évtizedben vált. Napjainkra azonban lassan kiszorítja a hagyományos főzőtököt.

Főleg a kiskerti termesztése jelentős, biokertben is könnyedén nevelhető. Bár a szezonja nem tart hosszú ideig, érdemes azalatt minél többet fogyasztani, feldolgozni belőle. Hiszen rendkívül egészséges zöldség, mely a szerveztre csak rendszeres fogyasztás mellett fejti ki jótékony hatását. Remekül fagyasztható és befőtt is készülhet belőle, így akár egész évben hozzájuthatunk.

Cukkini hatása

A cukkini vitamin- és ásványi anyag tartalma igazán magas és nagy része víz. Ezen kívül a rost tartalma is magas, ennek köszönhetően számos jótékony hatással bír a szervezetre.

Többek között:

  • magas víz tartalmának köszönhetően hidratál
  • a rostok jelentős szerepet játszanak az emésztés könnyítésében, az anyagcsere folyamatok gyorsításában, emiatt a fogyókúrában is hatékony
  • csökkenti a székrekedést és a puffadást
  • antioxidáns és gyulladásgátló hatású is, melynek köszönhetően lassítja az öregedési folyamatokat
  • csökkenti a vércukorszintet és javítja a vérkeringést is
  • segít a szem egészségének megőrzésében
  • hatékony segítség pajzsmirigy és vese problémák esetén is
  • vizelethajtó, hashajtó
  • nyugtató

Gyógyászati javallatok:

  • nehéz emésztés
  • székrekedés
  • gyomor problémák
  • veseelégtelenség
  • vastagbélgyulladás
  • magas koleszterinszint
  • idős emberek és lábadozók étrendje

A legjelentősebb tulajdonsága a nyugtató- és gyulladáscsökkentő hatása.

Cukkini feldolgozása

A cukkini leginkább akkor biztosítja friss, édes ízét, ha természetes eljárással termesztik a neki megfelelő időszakban.  A cukkini héja nagy mennyiségben tartalmaz magnéziumot és karotinokat, melyek az emberi szervezet számára jótékonyan hatnak. Érdemes ezért hámozatlanul fogyasztani, legalább a friss, zsenge terméseket.

Táplálkozási célra a cukkinit párolják, főzik vagy megsütik. Ne főzzük a tököt bő vízben, hanem inkább pároljuk vagy még jobb, ha víz nélkül sütőben sütjük meg. A cukkini sütése is történhet különböző módokon.    

Ideális fogyasztási módjai:

  • Nyersen gyufaszál vékonyra felszeletelve extraszűz olívaolajjal és frissen facsart citrom levével ízesítve.
  • Vékony, hosszú szeletekre vágva – megpárolva fokhagymával és vöröshagymával, végén frissen felaprított nyers petrezselyemmel ízesítve
  • Köretnek vagy tésztára cukkini mártásként.

Nyersen fogyasztva jobban megtartja a jótékony hatásait. Salátákat is gazdagíthatunk vele.

https://hu.wikipedia.org/wiki/T%C3%B6k_(n%C3%B6v%C3%A9nynemzets%C3%A9g)

Vissza a kategória cikkeihez